تفاوت مشاور مالیاتی و حسابدار
بسیاری از افراد در حوزهی مالیات نیازمند اشخاصی هستند تا حقوق و وظایف قانونی آنان را یادآور شده و برای پرداخت مالیات به آنها کمک کند. اما در اصل این افراد چه حقوق و وظایفی دارند و آیا هر فرد را میتوان به عنوان مشاور مالیاتی شناخت؟
در ابتدا به تعریف مشاور مالیاتی میپردازیم. شخصی متخصص و خبره در امور مالی که به قوانین و حقوق مالیاتی تسلط کامل داشته باشد در اصل اساسیترین تفاوت مشاور مالیاتی و حسابدار در همین است. در واقع حسابدار مسئول گزارش حسابها و هزینههای مالی یک شرکت یا موسسه و سعی در کاهش این هزینهها برای افزایش سوددهی داشته باشد در حالی که یک مشاور مالیاتی علاوه بر تمامی این ویژگیها باید بتواند در مواقع لزوم، در خصوص مالیات و راههای پرداخت آن همچنین ادارهی پروندههای مالیاتی در مراجع قانونی تبحر و تخصص کافی داشته باشد.
راههای پیش رو مشاوران مالیاتی در بدو ورود
یک مشاور مالیاتی برای شروع فعالیت خود دو راه پیش رو دارد.
- راه اول ورود به دانشگاه و اخذ مدرک دانشگاهی در رشتههای مالی، حسابداری و بازرگانی و البته کسب تجربه در این حوزه است؛
- راه دوم شرکت در دورههای مجتمعهای فنی و آموزشگاههای دولتی و خصوصی و اخذ مدرک در حوزهی مربوطه سپس ورود به بازار کار؛
پس از گذراندن هر یک از این دورهها، فرد میتواند به شرکت مشاور مالیاتی مراجعه و مشغول کار شود یا به طور مستقل شرکت مشاوران مالیاتی را تأسیس و به کسب درآمد بپردازد.
فهم مسائل و قوانین مالیاتی برای افراد عادی، سخت و در بعضی موارد غیر ممکن است به همین دلیل ضرورت حضور یک مشاور مالیاتی در کنار صاحبان دفاتر حسابداری، مالی، کارخانه و کارگاههای تولیدی در هر زمان یک نیاز اساسی به شمار میرود.
مشاوران مالیاتی در بیشتر موارد عضو ثابت شرکت نبوده و تنها به مشاورهی تلفنی و غیر حضوری در خصوص بخش مورد نظر میپردازند.
وظایف مشاور مالیاتی
یک مشاور مالیاتی، با شناختی که از قوانین و اصول حقوقی دارد، میتواند به شرکت یا موسسهی مربوطه در پرداخت مالیات کمتر به شیوههای پشتیبانی و دادرسی مالیاتی کمک کند.
پشتیبانی مالیاتی
در ابتدا مشاور باید تمام قوانین مالیاتی را برای مدیران شرکت توضیح و به کمک کارمندان بخش مالی و حسابداری، به تنظیم صورتهای مالی مشخص و شفاف پرداخته به طوری که پرداخت مالیات را به حداقل کاهش دهد.
اشخاص حقوقی هر ساله موظف به تسلیم اظهارنامهی خود به سازمان امور مالیاتی برای تعیین میزان مالیات پرداختی هستند اما در برخی مواقع، مأمور رسیدگی اظهارنامهی ارائه شده را رد و رقم جدیدی را برای شرکت تخمین می زند. در این موارد یک مشاور مالیاتی باید توانایی شرکت در جلسات دادگاه و دفاع از حقوق شرکت مذکور را داشته و از پرداخت مالیات اضافی جلوگیری کند.
به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی هم گفته میشود. البته به کار بردن کلمهی وکیل مبنی بر داشتن پروانهی وکالت نیست اما مشاور میتواند با در دست داشتن وکالت از صاحبان شرکت، به دفاع از حقوق موسسه و دادرسی مالیاتی بپردازد.
تواناییها و مهارتهای یک مشاور حقوقی
- داشتن دانش حقوقی و مالیاتی کامل همچنین تجربهی کافی دربارهی قوانین مالیاتی و روش مطالبهی حق و حقوق افراد و شرکتها؛
- روابط عمومی بالا در برخورد با مشتریان جدید؛
-
دادن راهکارهای مناسب به صاحبان مشاغل تا دچار ضرر و زیان مالی نشوند؛
یک مشاور مالی زبده و متخصص میتواند، سرمایهی قابل توجهی را برای صاحبان شرکت حفظ و آن را چندین برابر کند. در پایان توصیه میکنیم برای انجام امور مالیاتی خود حتماً با یک مشاور و متخصص این حوزه مشوره و از نظرات آنان بهره ببرید. همچنین اگر صاحب شرکت یا موسسه هستید، لازم است حتماً بیشتر در خصوص انتخاب مشاور مالیاتی متخصص و زبده با ما تماس بگیرید.